Velkommen skal du vera, legg igjen eit spor så finn eg vegen inn til deg!

DIY sjal / hals *med oppskrift*

oppskrift sjal

For English version press HERE
Av Besto har eg lært ein gammalstrikkemetode som eg har brukt til å lage dette sjalet.
Metoden kalla ho " ta hank, lägga hank, sticka hank och maska"
Den opprinnelige oppskrifta var på Svensk så her blir det litt "Svorsk"

Garn og mengde: Permin Safira 4 hesper
Rundpinner: 8mm og 6mm
omkrets ca: 88cm
lengde: 38cm


legg opp 51 masker på dobbel 8mm pinne
*løft alltid første maske av, med tråden foran arbeidet, slik at det blir en pen kjede i kanten*.

bytt til 6mm rundpinne
1.omg: løft av første maske. // gjør et kast, strikk en rett maske. gjenta fra // ut omgangen
2.omg: løft av første maske. // løft av en maske. Gjør et kast. Strikk en rett maske (over forrige omgangs rette maske). Gjenta fra // ut omgangen.
3. omg: løft av første maske // Løft av en maske. Gjør et kast. Strikk sammen 2 masker (forrige omgangs rette maske og kast).  Gjenta fra // ut omgangen.
Gjenta omgang 3 til sjalet har ønsket lengde. Eg strikket til eg hadde brukt opp nesten 4 nøster, då målte sjalet 38cm.

Fell av i to omganger
1. omg: løft av første maske //strikk som vanlig uten å gjøre kast. dvs løft av en maske strikk to masker sammen. gjenta fra // ut omgangen
2.omg: fell av slik du pleier, pass på å strikke alle masker slik at kanten ikkje drar seg.
Fest kortsidene mot hverandre diagonalt slik at sjalet blir vridd. Eg hekla sidene sammen men bruk den metoden du synes er best :-)
"ta hank": før pinnen bakfra inn gjennom forrige omgangs kast og løft av masken 

"lägga hank": gjør et kast

"sticka hank och maska": strikk sammen to masker (forrige omgangs maske og kast)

Lykke til :-)
eit anna strikkaprosjekt i denne metoden kan du sjå HER



1 kommentar:

  1. Så fin hals, spennende strikkemetode. Det er gøy å føre videre slike gamle oppskrifter. Jeg ble så begeistret for benkeplata di i innlegget under også, skikkelig tøff :-) Nydelig torsdag til deg, klem Anita :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legg igjen nokre ord til meg :) eg måtte dessverre stenge for anonyme komentarar då det kom mykje spam-komentarar.
Nyt dagen :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...